W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Sprawozdanie Rady Nadzorczej za 2020 rok

XML

Treść

Załącznik
do Uchwały Nr 1/04/2021
Rady Nadzorczej
Wodociągi Miejskie Sp. z o.o. w Braniewie
z dnia 06.04.2021 roku

Sprawozdanie Rady Nadzorczej za 2020 rok

Rada Nadzorcza Wodociągi Miejskie Sp. z o.o. w Braniewie regularnie analizowała sytuację bieżącą Spółki na każdym swym posiedzeniu. Było to czynione wzorem lat ubiegłych w oparciu o kolejne chronologiczne informacje Prezesa Zarządu Spółki z działalności bieżącej Spółki.
Przedstawiane do analizy dane dotyczyły każdorazowo wyniku finansowego Spółki, kształtowania się przychodów i kosztów', środków' pieniężnych, stanu należności, stanu zapasów Spółki oraz realizacji kluczowych dla Spółki inwestycji i projektów. Taki przedmiot analizy Rady Nadzorczej dotyczył kolejnych jej posiedzeń wg poniższego zestawienia:
1. Na posiedzeniu w dniu 06 marca 2020 r. zapoznano się z informacją Prezesa Zarządu, w której przedstawił informację na temat sytuacji finansowej Spółki za 12 miesięcy 2019 r. oraz za 1 miesiąc 2020 r., wskazał min. na ujemny wynik z działalności podstawowej, której przyczyną jest min. zwiększona rezerwa na odprawy emerytalne i nagrody jubileuszowe w 2020 r., spłatę zaległości w rozliczeniach ze wspólnotami mieszkaniowymi zarządzanymi przez zarządcę „Nasz Dom”. W związku z sytuacją dotyczącą konieczności zmiany biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego. W tym dniu podjęto jednogłośnie Uchwałę Rady Nadzorczej w sprawne zmiany uchwały w sprawie ustalenia procedury wyboru biegłego rewidenta do badania sprawozdania finansowego oraz Uchwałę Rady Nadzorczej w sprawie wyboru biegłego rewidenta uprawnionego do badania bilansu za okresy obrachunkowe - od 01.01.2019 r. do 31.12.2019 r. - od 01.01.2020 r. do 31.12.2020 r.
2. Na posiedzeniu w dniu 30 marca 2020 r. zapoznano się z informacją Prezesa Zarządu, w której przedstawił działania podjęte przez Zarząd Spółki w celu ograniczenia ryzyka związanego z występowaniem wirusa COV1D-19. Prezes Zarządu przedłożył Radzie Nadzorczej „Sprawozdanie z wykonania celów zarządczych na 2019 rok”.
3. Na posiedzeniu w dniu 20 maja 2020 r. prócz omówienia działalności bieżącej Spółki za 4 miesiące 2020 roku, w ramach której przyjęto informację o stabilnej sytuacji finansowej i dodatnim wyniku finansowym Spółki pomimo wzrostu cen energii elektrycznej i zmniejszeniu sprzedaży do browaru i sprzedaży wody i ścieków, realizacji planowanych inwestycji,
działaniach podjętych przez Zarząd Spółki w celu ograniczenia ryzyka związanego z występowaniem wirusa COVID-19, zapoznano się szczegółowo ze sprawozdaniem finansowym Spółki za 2019 rok. W tym dniu podjęto jednogłośnie Uchwałę Rady Nadzorczej w sprawie przyjęcia sprawozdania Rady Nadzorczej Wodociągi Miejskie Sp. z o. o. w Braniewie za 2019 rok, podjęto także jednogłośnie Uchwałę Rady Nadzorczej w sprawie oceny sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2019 oraz sprawozdania Zarządu z działalności Spółki za rok 2019 oraz propozycji Zarządu o podział zysku, jednogłośnie podjęto także Uchwałę Rady Nadzorczej w sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Prezesowi Zarządu Spółki z wykonania przez niego obowiązków za rok obrotowy 2019.
4. Na posiedzeniu w dniu 29 czerwca 2020 r. zapoznano się z informacją na temat bieżącej sytuacji finansowej Spółki za pierwsze 5 miesięcy 2020 roku i wynikiem z działalności za ten okres, przyjęto informację o ujemnym wyniku na sprzedaży wody i ścieków, dodatnim wyniku na usługach i łącznie ujemnym wyniku finansowym Spółki, na co wpłynął min. spadek sprzedaży dla ludności i browaru, o podjętych działaniach w celu ograniczenia strat, o braku większych zaległości w należnościach i rozpoczęciu przygotowań do nowej taryfy w 2021 r. oraz o realizacji inwestycji. W tym dniu podjęto jednogłośnie Uchwałę Rady Nadzorczej w sprawie wykonania Celów Zarządczych i ustalenia wysokości należnej wypłaty Wynagrodzenia Uzupełniającego dla Prezesa Zarządu.
5. Na posiedzeniu w dniu 29 września 2020 r. prócz omówienia działalności bieżącej i sytuacji finansowej Spółki za 8 miesięcy 2020 roku, przyjęto informację o planowanym wzroście cen usług zewnętrznych wykonywanych przez Spółkę, cen kompostu i odbioru osadów oraz dzierżaw, planowanym wprowadzeniu nowej taryfy w 2021 r., realizacji inwestycji tylko w zakresie niezbędnym do utrzymania bieżącej eksploatacji instalacji i obiektów, o zakończeniu inwestycji z dofinansowaniem z UE polegającej na wykonaniu instalacji do dezodoryzacji powietrza na kompostowni i rozpoczęciu prac związanych z inwestycjami planowanymi do realizacji w 2021 roku t.j. modernizacji Przepompowni Wody Pitnej przy ul. Szklonej i zleceniu wykonania dokumentacji przejścia ks pod rzeką Pasłęką, jednogłośnie podjęto Uchwałę Rady Nadzorczej w sprawie zmiany umowy o świadczenie usług zarządzania.
6. Na posiedzeniu w dniu 22 grudnia 2020 r. omawiano szczegółowo bieżącą działalność Spółki za 11 miesięcy 2020 r., w tym informacje o dodatnim wyniku finansowym brutto, o ujemnym wyniku na sprzedaży, na co wpłynął spadek sprzedaży na wodzie i ściekach dla mieszkańców związany z epidemią COVID-19, a przede wszystkim spadek sprzedaży dla browaru, terminowej spłacie zobowiązań, braku większych zaległości w należnościach, liczbie zatrudnionych na poziomie 58 pracowników, nie zagrożonej dalszej działalności Spółki oraz o wykonanych inwestycjach. Prezes Zarządu poinformował również o planowanym wprowadzeniu nowej taryfy w 2021 r. Prezes Zarządu przedstawił także plan inwestycyjny na 2021 rok. Ponadto jednogłośnie podjęto Uchwałę Rady Nadzorczej w' sprawie uszczegółowienia Celów Zarządczych na 2021 rok, określenia ich wag oraz kryteriów oceny ich realizacji i rozliczenia dla Prezesa Zarządu Spółki.
Analizę sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2020 oraz sprawozdania Zarządu z działalności Spółki za rok 2020 wraz z propozycją o podział zysku zawiera odrębna uchwała Rady Nadzorczej.

Załącznik
do Uchwały Nr 2/04/2021
Rady Nadzorczej
Wodociągi Miejskie Sp. z o. o., w Braniewie
z dnia 06.04.2021 roku

Sprawozdanie Rady Nadzorczej za 2020 rok

I. Analiza sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2020 (ze sprawozdaniem biegłego rewidenta) oraz sprawozdania Zarządu z działalności Spółki.
Przedstawione sprawozdanie finansowe za rok obrotowy 2020 zostało sporządzone zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 roku, poz. 351).
Spółka ma ustaloną politykę rachunkowości i przestrzega ciągłości zasad rachunkowości.
Z analizy całości dokumentacji przedstawionej przez Prezesa Zarządu Spółki wynika, iż wynik finansowy Spółki stanowi odbicie wszystkich procesów gospodarczych realizowanych przez Spółkę w 2020 roku, która w całości osiąga swe wyniki operacyjne z takich usług jak dostawa wody, odbiór ścieków i sprzedaż innych usług.
Ocena działalności Spółki, w tym Zarządu Spółki, jest z pewnością pozytywna bowiem Spółka wypracowała dodatni wynik finansowy brutto 43.748,25 zł (po korektach zysk netto 20.514,25 zł) w niełatwych okolicznościach rynkowych. Spółka posiada kapitał własny o wartości 16.426.851,71 zł. Kapitał podstawowy to wartość 13.441.500,00 zł.
Prowadzony zakres działalności Spółki oraz aktywność na rynku w świadczeniu także usług zewnętrznych poza podstawowymi, przy optymalnym stanie zatrudnienia na poziomie ok. 57 osób, w przewidywalnej perspektywie nie powoduje zagrożenia dla wskazanego stanu posiadania Spółki i toku jej bieżącej działalności.
Powyższe stanowi pozytywną wynikową z jednej strony ustalonych stawek świadczonych usług tj. 9,85 zł / m3 brutto (uwzględniając zarówno wodę, ściek, jak i stawkę VAT), z drugiej zaś pełnej wartości sprzedaży w okresie roku obrachunkowego - nie tylko usług podstawowych gdzie dostawa wody to wartość 2.738.739,27 zł a odbiór ścieków to wartość 4.271.092,50 zł, ale także sprzedaży innych współistniejących usług trudnych do przewidzenia w realiach rynkowych o łącznej wartości 992.993,55 zł. Szczególnie ta ostatnia wartość, będąca wynikiem niewątpliwie starań Spółki i jej Zarządu w realiach konkurencyjności rynkowej zasługuje na ocenę pozytywną. Ten bowiem rodzaj działalności
daje Spółce możliwość niezagrożonego bilansowania się w sytuacji wahań na rynku usług podstawowych Spółki, często niezależnych od jej działań i mających charakter dość obiektywny.
Na bazie danych porównawczych z analogicznych okresów lat wcześniejszych można stwierdzić, iż wartość operacji na usługach o charakterze podstawowym jest generalnie porównywalna, z uwagą dotyczącą odbioru ścieków wynikającą ze zmniejszonej działalności dużego kontrahenta Spółki (Browar Namysłów). Dochody z działalności innych usług wynikają z działalności Spółki na trudnym i konkurencyjnym rynku. Spółka jednak radzi sobie całkiem nieźle, co pozwala z powodzeniem bilansować jej działalność.
Należy pozytywnie ocenić prowadzoną przez Spółkę działalność windykacyjną jej należności. Prowadzona jest bardzo aktywna działalność w tym zakresie w oparciu obieżący kontakt z dłużnikami.
Pozytywnie także należy ocenić prorozwojową działalność inwestycyjną Spółki. W 2020 roku odnotowano wartość realizacji inwestycji na kwotę 685.814,94 zł (zestawienie prowadzonych w 2020 rok zadań inwestycyjnych zawiera sprawozdanie Zarządu z działalności Spółki w Rozdziale IV pkt. 12.3). Większość środków inwestycyjnych przeznaczono na modernizację sieci wodociągowej, sieci kanalizacyjnej kompostowni oraz oczyszczalni ścieków. W 2020 roku Spółka zakończyła projekt związany z pozyskanymi funduszami w ramach programu Po Ryby 2014 - 2020, w ramach którego wykonano instalację do dezodoryzacji powietrza na kompostowni osadów ściekowych.
Z analizy przedstawionych przez Prezesa Zarządu dokumentów wynika, iż Spółka posiada w pełni zdolność kredytową, może aktywnie reagować na pojawiające się programy wspomagające finansowanie inwestycji mając możliwości w zakresie wkładów własnych, a jej działalność bieżąca jest niezagrożona. Badanie jednocześnie tej dokumentacji przez biegłego rewidenta nie przyniosło żadnych zastrzeżeń.
Na sytuację ekonomiczno - finansową Spółki miała niekorzystny wpływ utrzymująca się pandemia koronawirusa COVID-19, która w 2020 roku pojawiła się w Europie i Polsce.
Pandemia wpłynęła na działalność Spółki i z pewnością była główną przyczyną spadku zysku brutto Spółki w 2020 r. w porównaniu do lat poprzednich. Należy monitorować jej dalszy potencjalny niekorzystny wpływ i podejmować wszelkie możliwe środki aby załagodzić wszystkie negatywne skutki dla Spółki.

Załączniki